Skip to main content

Gestarøða á aðalfundi Lærarafelagsins 2019


Eg geri mær vanliga túrar eftir Gamla Leirvíksvegi. Av Varmakeldueiði og til Leirvíkar. Tað eru átta kilometrar í alt aftur og fram. Tá man nærkast Leirvík sæst yvir á Borðoynna á Háskúlan í Føgrulíð. Tá vakna visjónir og dirvi, og tankarnir um Símun og Rasmus og teirra ávirkan á føroyska samfelagið kunnu skjótt fáa hugin at sveima, so teir fýra kilometrarnir vestur aftur á Eiðið eru lættir. Hesir menninir, sum nærum bert við teirra egnu evnum og býanti fóru undir at menna føroyskt tilfar til frálæru og undirhalds, hesir menninir sum høvdu sum aðalmál at kveika føroyskan ungdóm, so hann var mentur at bera føroyska samfelagið fram sum eitt modernað samfelag. Teir sóu týdningin av teirra leikluti í einum størri og frameftirlítandi høpi í einum samfelag har vit ikki eingongd høvdu eitt fakfelag, og har læring ikki lág fremst í huganum á vanliga føroyinginum. Fiskaarbeið ella tænastugenta, ein kjansur undir Íslandi eftir fermingina ella húskallur var meira framtíðarmyndin man sá fyri føroyskan ungdóm.




Høvdu háskúlamenninir upplivað føroyskan skúlaskap og føroyska samfelagið í dag høvdu teir ivaleyst fegnast almikið um alt sum burturúr er komið. Neyvan høvdu teir skilt samfelagið og avbjóðingarnar vit kjakast um til fulnar, og helst høvdu teir rist á høvdinum av og á, tá umræður evni okkara at síggja týdningin í tí stóra perspektivinum.

----

Eg havi nærum uttan slit frá tí eg fór í forskúla hjá nonnunum í 1978 verið ein leikari á føroyska skúlapallinum. Frá 1978 til 1992 sum næmingur í fólkaskúlanum og studentaskúlanum. Síðani sum skrivstovulærlingur og handilsskúlanæmingum og at enda sum lesandi á Fróðskaparsetrinum. Frá 2001 havi eg arbeitt innan miðnámsskúlaøkið og mín sann um eg ikki gangi á 14. ári sum foreldur at fólkaskúlanæmingum. Fýra í tali. Eisini havi eg verið so heppin at royna meg sum borgarstjóra, kommunustýrislim, skúlastýrisformann og lim í alskyns arbeiðsbólkum skúlanum viðvíkjandi. Mín gestarøða er ein cocktail av mínum royndum og hugsanum frá øllum møguligum síðum um skúlaskap og læraraleiklutin. Skúlaskapur er í stóran mun mítt lív, tí tað gevur meining og hevur týdning.

Ein av avbjóðingunum at virka í skúlanum er at onkusvegna eru øll serfrøðingar í skúlaskapi, tí øll hava verið har og gjørt sær drúgvar royndir. Bæði av tí góða og minni góða. Hugsi eg um mín egna barnaskúla, so er mangt og hvat man kundi tikið fram. Tað er tað hjá okkum øllum. Tað mesta sum rennur mær í hug er tíbetur gott, okkurt minni gott tó, men eg kann faktiskt ikki koma í tankar um nakað, sum hevur volt mær varandi mein. Men so ella so er mín egna skúlagongd ein støðug inspiratión í mínum starvi og tað rokni eg við tað eisini er hjá tykkum, hóast hollar útbúgvingar.

Faktiskt eri eg komin til tað sannroynd, at mær dámdi væl skrøppu karmarnar í Nonnuskúlanum, og eg haldi vit lærdu eina rúgvu av tí. Mær dámdi somuleiðis leysu karmarnar vit fingu í framhaldsdeildini í Kommunuskúlanum og tíðin í Hoydølum er og verður ógloymandi. Hesi 14 árini hava í rættiliga stóran mun formað meg fakliga og menniskjaliga. Hesi árini formað ikki bara meg, men øll føroysk børn. Bæði tá og í dag. Tí er lærarastarvið um ikki tað mest umráðandi starvið yvirhøvur, so øgiliga tætt við. Og tí eiga almenningur, politikarar og sanniliga eisini vit skúlafólk at virða tað sum slíkt. Ja kanska byrjar virðingin hjá okkum sjálvum. Tað vendi eg aftur til.

Stjørnustundir í skúlanum

Í míni skúlatíð vóru stjørnustundir, sum hava sett seg djúpt og skapt varðandi ella um man vil burðardygg virði fyri meg. Í Nonnuskúlanum minnist eg einaferð, eg bleiv biðin um at koma uppá loftið. Tað var ikki smávegis at blíva boðsendur soleiðis. Eg var kosin at lesa andaktina fríggjamorgunin fyri øllum skúlanum. Hví? Jú, fekk eg at vita, tí eg sang so hart og dugdi væl at lesa eisini. Hetta fekk eg ikki at vita frá hvørjum sum helst. Nei tað var Systir Maria Teres sála, sum var varaskúlastjóri. Vit kallaðu hana Systir meget tilfreds, tí tað var hon sum oftast. Eg minnist ikki, hvat eg las, men tað gekk upp á stás, og eg las eisini javnan eftir tað. Hetta gav sjálvsálit, og eg fekk eina trúgv fyri lívið uppá nakrar førleikar, sum eg eri voksin í og brúki beint, sum eg standi her. Røddin kundi nú brúkast til annað enn kappsynging um at syngja harðast.

Eina aðru ferð í kommunuskúlanum høvdu vit nýklækta og syngjandi dansktlæraran Palla. Vit, sum í skúlastovuni sótu, vistu einki um, at hann var tónleikari, og at Glætaðu spælimenninar og systrina Jakobinu, sum nú er gift við fráfarandi formanninum í lærarafelagnum, vóru topp of the popp tá. Eg veit ikki, um eg var fyrsti næmingur at lata ein telduskrivaðan stíl inn í kommunuskúlanum, men tað mundi vera tætt við. Eg eri vinstrahandaður, og mín fagurskrift hevur ongantíð verið nakað at reypa av, tí var teldan ein opinbering. Onkrir av hinum lærarunum vildu ikki síggja teldustílar, men Palli gav mær 11 fyri ordan. Onkrar av gentunum blivu eitt sindur firtnar, men Pallasa viðmerking var “hatta er jú perfekt skrift.” Perfekt skrift hjá dronginum, sum í eini 8 ár hevði knoklað uttan stórvegis úrslit við fagurskrift. Sig so tað.

Í Hoydølum fingu vit so m.a. Katrin Thomasen í geografi, og hon gav mær mítt fyrsta og higartil einasta 13 – tal fyri eina uppgávu um demografiskar avbjóðingar í Peru. Tað var eg sjálvandi fegin um, men tað, sum eg var allarfegnast um, var hennara skrivliga viðmerking. Hon skrivaði “Tú hevur líka lættan penn sum abbi tín.” Puha fyri eina viðmerking. Abbin, sum hevði givið eina og onkuntíð tvær bøkur út um árið nærum øll míni skúlaár og var landskendur fyri sítt lætta mál.

Eg kundi hildið á at nevnt stjørnustundir. Tá Margretha Næss gav mær pláss á leikpalli á fyrsta sinni, tá Óla Jákup í Leynum gav mær kjansin við cornettini til katólska jólaguðstænastu, tá Mannbjørn ítróttarlærarin bjargaði tí illa stadda dronginum, sum ikki megnaði skúlarenningina, ella tá vit fóru lestrarferð við Jóannes Eli og Theodor til Gjáar eina heila viku.

Vit kunnu øll koma í tankar um slíkar stjørustundir í skúlanum. Tað, sum er felags við slíkum minnum er, at tey vitna um lærarar, sum tordu at geva frá sær. Sum opnaðu og elskaðu sínar næmingar. Sum góðu gávur, ið man kann taka við sær í lívsins førningi. Maria, Palli og Katrin góðu mær trúnna á mína rødd, mína skrift og mínar samskiftiseginleikar. Ikki smávegis. Og eg rokni ikki við, at tey eftirsíðan hava gáa stórvegis um tað. Tey gjørdu tað bara.

Eingin teirra fylgdu nakrari námsætlan, málstýringaramboðið ella førleikametingarætlan. Kanska tvørturímóti. Tey brúktu sín menniskjakunnleika, sína sunnu fornuft og við positivum virðisløddum orðum og gerðum sáddu tey eitt fræ í ein sárbæran og til tíðir óstýriligan smádrong, sum hevði mangt annað at stríðast við. Tey meistraðu relasjónshandverkið til fulnar.

Og tað má vera uppgávan hjá okkum skúlafólkum, at fáa eyga á evnini og møguleikarnar hjá okkara næmingum, minnast til at rósa teimum og skilja, at hetta eru børn og ung, og minna okkum sjálvi á, at einaferð vóru vit sjálvi har.

Eg upplivdi eisini skeld, ábreiðslur, sjusk og ignoransu frá lærarum í míni skúlatíð, treyðugt so. Hetta flutti tó einki og eg minnist tað neyvan. Eiheldur flytur slíkt nakað í dag, men kann um heilt illa vil til blíva ein forðing fyri skynsamari menning og læru.

Tað verður sagt, at har tvey menniskju møtast og samskifta hava tey hvør annan í síni hulu hond. Og leggja vit so maktójavnan millum skúlabarnið og læraran afturat, so gerst hendan ábyrgdin bara uppaftur størri. Man hevur leiðsluna og maktina. Og tað er ábyrgd við lít, og hvussu velja vit at umsita hesa ábyrgd?

Eggjan til at gera sítt allarbesta

Í bókini “Leading” nevnir mest legendariski fótbóltsvenjarin í nýggjari tíð Alex Ferguson sínar lærarar frá sínum barnaskúla fyri the unnamed heroes og heroines. Ein hann nevnir kallast Elizabeth Thomson, sum eggjaði honum at gera sítt besta, so hann kundi koma víðari á Govan High Scholl. Ímyndið tykkum sum lærarar, at hava lært ein Alex Ferguson at gera sítt besta. Tað visti Elizabeth Thomson ikki. Hon framdi bara sín gerning.

Alex sigur hetta í samband við, at hann skal halda ein fyrilestur á Harvard, eftir at hann er farin frá sum venjari í 2013. Ikki fyrrenn tá upplivir hann, hvussu trupult tað er at standa við talvuna frammanfyri næmingum. Nógv trupulari enn á venjingarvøllinum og í umklæðingarrúminum, sigur hann. Men grundleggjandi leggur hann so afturat, so handlar tað um at eggja einum bólki at børnum ella ungum at gera sítt allarbesta. Tað var tað Elizbeth eydnaðist við, tá Sir Alex gekk í barnaskúla, og tað er tað, sum hann sjálvur eydnaðist við í so mong ár.

Og hetta er væl høvuðsspurningurin í øllum skúlaskapi. Nær eggja vit okkara næmingum at gera teirra besta? Tora vit at tosa um hendan spurningin? Ella er hann tabu?

Fyri mær so tykist hesin spurningur mangan kvaldur í kjaki um karmar, lógir, innrætting, námsætlanir, tímatal, ársnorm, akademiskar tittlar, PISA, lesitest, talgildar landsroyndir o.s.fr.. Jú vit skulu hava karmar, vit skulu eftirmetast, gera ætlanir, hava útbúgvingar o.s.fr., men aðaltátturin og hjartaslátturin í gerninginum er tað, sum fer framm inni í skúlastovuni og beint við skúlastovuna. og aðalspurningurin er altíð:

Nær eggja vit okkara næmingum at gera sítt allarbesta? Vit hava teirra lív í okkara hulu hond, so tað burdi vera okkara fornemmasta uppgáva at sett henda spurningin og leita eftir svarinum. Hvønn einasta skúladag. Skal skúlin vera ein læristaður, so má læran í fokus, og eg eri púra vísir í, at bestu skúlarnir bæði til trivnað og faklig úrslit eru teir har leiðsla og lærarar arbeiða tætt saman um sjálva undirvísingina.

Framleiðslusamfelagið eyðkennir framvegis okkara skúlahugsan

Tá tað er sagt, at fokus skal vera inneftir á læruna, so skal eg vera skjótur at leggja afturat, at vit eisini mugu hava eyguni við kontekstinum, samfelagið setir skúlan í. Tí hesi kontektur kann skjótt blíva ein hóttan móti innaru virðunum.

Ein av størstu vansunum í dagsins samfelag er, at alt skal ítøkiliggerast, tí vit skulu formast so tíðliga sum gjørligt til arbeiðsmarknaðin. Logikkurin í dag peikar fyri tað mesta eftir, at vit skulu liva av onkrum. Vit skulu hava størv og tjena pengar. Vit skulu passa inn í stóru samfelagsmekanismuna og verða við at smyrja hjólini, so tey mala alsamt skjótari og tímiliga framgongdin kann halda á.

Lítið verður tosað um, hvørjum vit skulu liva fyri. Tað handlar um, hvørjum vit skulu liva av. Eitt av úrslitunum er, at vit áhaldandi skrúva niður fyri almennu búgvingini og upp fyri effektiviseringini. Eisini í læring og førleikamenning. Vit blíva sjálvsøkin eisini í skúlanum. Hugsa um okkara egnu fak og okkara egnu tímar. Hava verri og verri við at síggja samanhangin.

Eg eri bangin fyri, at vit doyva evnini at virða, at hugsa kritiskt og at undrast, og í longdini kann hetta kosta dýrt, tí tað eru hesi evnini, sum gera okkum til sjálvstøðugt hugsandi einstaklingar í einum samfelag við aðrar einstaklingar.

Í grundini vita vit lítið og einki um framtíðina hjá okkara næmingum. Teir eru sum óslípaðir diamantar, sum krevja bæði tíð og umsorgan at mennast og liva. Lærarin er diamantslíparin, sum skal læra diamantin at blíva sjálvslípandi.

Skuldi mínir lærarar t.d. peika á ein komandi rektara og so enntá á Kambsdali, so var eg rættiliga langt afturi í køini. Tí eri eg vísur í. Eg klóri mær mangan í nakkaðum og tað gera tit helst eisini, tá tit síggja, hvar tykkara næmingar velja sínar yrkisleiðir. Vit hava ikki ánilsi fyri tí, og tí er almenn búgving og støðisførleikarnir so altavgerandi, so tey læra at liva sítt egna lív.

Hóast hesa sannkenning, so tosa vit framvegis um skúlan sum eina fabrikk. Vit hava kjekklistar og seta flugubein sum ongantíð fyrr og spurningur er nokk bara um tíð, áðrenn ein stempulklokkan stendur við hvørja skúlagátt og klassastovu. Í barnagørðum er tað longu gerandiskostur í fleiri av størru kommununum í landinum.

Hvat ger hetta við okkara fatan av læraragerninginum, og hvat sigur hetta um fatanina av lærarans leikluti í samfelagnum. Her hava vit eina risa avbjóðing í okkara kjaki um og handfaring skúlanum. Og her mugu skúlafólk vera á verðhaldi.

Ein broyting í fólkaskúlalógini hevur verið til hoyringar og partar av henni eru til viðgerðar í landsins lóggávutingi í hesum døgum. Fráfarandi og komandi formaður hava verið raskir at viðmerkt. M.a. um at manglandi konsekvensútrokningar av hesum broytingum bæði fakliga, námsfrøðiliga og peningaliga. Og takk havi teir fyri tað, tí hetta er eitt álvarssamt mál. Veit ikki hvørja kenslu tit hava, men mær tykir ikki, at tað veður lurtað nevnivert.

Sjálvur havi eg fylgt hesum málinum, tí eg veit, at tilvildarligar avgerðir altíð hava óhepnar avleiðingar, sum vit ikki gáa um fyrrenn tað er ov seint. Ironiskt kundu vit kanska spurt um, hví vit skulu læra næmingar at fordjúpa seg, argumetera, seta í størri høpi og vera saklig, tá hægsti myndugleiki ikki gevur sær stundir at gáa nevnivert um avgerðir sínar, tá hann brýtur inn í grundstrukturin í skúlaskipanini. Og løgið, at man samstundis, sum man tosar um ov langar skúladagar, innførir spildurnýggjar lærugreinir. Hetta hongur bara ikki saman. Óansæð um man er samdur ella ikki í tímatali ella samfelagsfrøði. Sum komandi formaður lærarafelagsins sigur í feskari grein, ein broyting í eini so samanhangandi skipan sum okkara útbúgvingarskipan hevur ávirkan á annað virksemi, sum als ikki er lýst. Tað er eyðsæð, men man vil ikki síggja tað.

Lærarayrkið er eitt yrki fyrst og fremst

Í Føroyum fara gott 700 lærarar til verka hvønn skúladag. 140.000 dagsverk, hvørt skúlaár. Tit eru serfrøðingarnir. Tit hava fingurin á pulsinum, men mangan so tykist mær, at tað verður lurta illa eftir tykkum. Tíverri.

Fólkaskúlin er eitt stað, har hvørt mansbarn í Føroyum er tvungið at vera í 9 ár. Tað er bara í einum fongsli, at tú kanst vera tvingaður at vera longri enn í fólkaskúlanum. Og tá hevur tú framt okkurt sera álvarsamt.

Fyri at umganga, at starvsfólk í einum skúla blíva kaldir og virðisleysir fangavørar hava vit eina professión, sum eitur lærari. Eina útbúgving, eina mentan, eitt fakfelag ja eitt kall. Tit eru tey professionellu, sum hava ábyrgdina av hesi uppgávuni. Tit hava okkara børn í tykkara hulu hond í 9 oftast 10 ár. Trívast tey ikki í skúlanum. Mennast tey ikki í skúlanum. Ja so fellur nógv annað til jarðar. Tey skulu óttafull í skúla. Tey koma mótleys heim. Fyri tann, sum ikki hevur eitt dygt heim, kann skúlin og lærarin verða munurin millum eydnu og óeydnu. Succes ella fiasko. Fyri tann, sum ikki hevur ein dyggan skúla ella lærara, er heimið bjargingin ella kanska heimið hjá vinmanninum ella vinkonuni. Málið í samfelagnum má vera, at vit hava sunnar skúlar og sunn heim. Sum lærarar mugu vit tó hava fokus á tað vit hava ávirkan á og ongantíð snúgva okkum undan ábyrgdini. Óansæð hvaðani børnini koma ella hvørjum viðføddum evnum tey eru komin í hendan heimin við.

At liva upp til hendan leiklutin í okkara postmodernaða samfelag og fragmenteraða gerandisdegi er sanniliga ikki lætt fyri einstaka læraran. Men vit mugu áhaldandi verða leitandi eftir loysnum og menning. Hesi eru ikki at finna í tímatølum, fleiri námsætlanum og lærugreinum ella testum. Hesi eru at finna í rannsakanini og foredlingini av læraraleiklutinum og førleikanum. Og tað er har vit eiga at hava fokus. Tað er har vit eiga at liggja á takinum. Duga betur at hava fokus á veruligar avbjóðingar og leggja orkuna har hon munar mest.

Nú skal eg sjálvandi vara meg at blíva ov ítøkiligur frammanfyri tykkum 350 serfrøðingum, men er tað eitt eg lærdi í Nonnuskúlanum, so var tað disiplin. Hví? Jú tí karmarnir vóru greiðir og einfaldir. Eg sigi ikki vit skulu gera tað sama í dag, og kanska var tað viðhvørt ov nógv av tí góða, men vit kunnu forbetra okkum á hesum øki, og gera lívið lættari hjá bæði lærarum og børnum.

T.d. kunnu vit í dag spyrja einfaldar spurningar, so sum:

Hví er tað loyvi at hava fartelefonina við í skúla í flestu skúlum í Føroyum? Skuldu vit ikki bara bannað hesum?

Hvussu er við leiðsluni uttan fyri skúlastovuna? T.d. í skúlabussinum, skúlagarðinum, til morgunsang ella á setursskúla. Fremja vit hesa leiðslu nóg væl? Tí ein sannroynd er, at konfliktir og ørkymlan hjá børnum ikki veksur inni í skúlastovuni, men í mestan mun beint uttanfyri. Á veg í og úr skúla og í steðgunum í skúladegnum.

Hetta kann gera allan munin hjá einstaka barninum. Bæði tí, sum gongur gjøgnum heilt og tí sum tørvar eina hond. Ein góð portión av disiplin og greiðir karmar danna okkum. Gera okkum før fyri at virka saman og virða hvør annan.

Tað sum eg vil siga er, at eg óttist, at skúlin er í fer við at blíva eins fragmenteraður sum gerandisdagurin. At vit adoptera digitalu sapparamentanina innum skúlagáttina. Samstundis krevja vit alsamt meira av okkara børnum og harta tey fyri manglandi evni at sita still og fordjúpa seg. Og kanska hevur kurlingmentanin eisini fest røtur í skúlanum.

Vit mugu tora at definera, hvat ein skúli er, og hvat ein lærari er. Vit mugu ansa eftir, at hesar definitiónir ikki flóta út. Tit eru tey røttu at definera hetta. Tit, sum eru lærarar í føroyska fólkaskúlanum. Og tit mugu tora at gera tað, og fortelja okkum foreldrum og politikarum tað. Virðingin fyri lærarayrkinum og skúlanum byrjar hjá tykkum.

Eins og eg óttist, at skúlin blívur ov fragmenteraður, so óttist eg eisini, at framtíðar lærarar ikki hava tann førning við sær, tá teir byrja lærarayrki, sum teir kundu havt. At teir í avísan mun hava útbúgvið seg til nakað annað enn lærarayrkið og tó hava fingið yrkisbræv sum lærarar. Tí eitt yrki er tað. Vit kunnu kanska kalla tað eina akademiska yrkisútbúgving.

Ímyndið tykkum ein lækna á skurðstovuni, sum einans í 14 dagar um ári í trý ár hevur verið á skurðstovuni. Ímyndið tykkum ein bussførara, sum lítlan og ongan praktiskan koyrikunnleika hevur áðrenn hann setur at koyra ein fulla buss av børnum. Ímyndið tykkum ein flogskipara, sum hevur lisið um veðurfrøði og tøkni, men ongantíð flogið ein rættiligan túr í turbulensi og grovum heglingi. At vera lærari er minst líka, kanska meira komplekst enn at vera skurðlækni, bussførari ella flogskipari. Tí tá fæst tú við menniskjalagnir. Amboðini eru fyrst og fremst tú og barnið. Hví skulu hesir so ikki hava praktiskar royndir, áðrenn teir fáa loyvi at ganga leysir í eini skúlastovu við 24 diamantum? Í mínari verð hevði eitt heilt skúlaár í praktik verið hóskandi.

Eg má viðganga, at eg kenni ikki smálutirnar í læraraútbúgvingini, so eg spæli ivaleyst við eld í løtuni. Og sjálvandi er nógv gott og gevandi á námsvísindadeild Setursins. Men okkurt er, sum sigur mær, at vandi er á ferð, tá eg frætti um lítlu praktikkina í mun til allan almennpædagogiska lesnaðin. Og hvussu er ansurin fyri føroysku náttúruni, føroyska málinum og føroysku søguni í verandi útbúgving. Verða læraralesandi í nóg stóran mun kveikt, so tey kunnu kveikja børn og ung? Hetta er ein álvarsamur spurningur, sum eingin mær vitandi hevur sett seinastu tjúgu árini í øllum førum. Hetta er nógv álvarsamari enn tey mál sum broytingaruppskotið, sum nú er í mentanarnevndini, roynir at loysa. Hetta eru spurningar okkara politikarar áttu at gáa um fyrst og fremst. Stóð tað til mín, so sá eg gjarna ein stoltar læraraskúla rísa úr øskuni. Ein skúla sum hevði eittans endamál. At útbúgva lærarar við fakligum og praktiskum førleikum at trína inn um skúlagátt og kveikja læru- og lívshugin hjá okkara børnum.

“Eitt barn, ein lærari, ein blýantur og ein bók kunnu broyta heimin.” Soleiðis segði yngsti móttakarin av friðarheiðursløn Nobels nakrantíð, tann nú 21 ára gamla Malala Yousafzai. Fyri hana var skúlagongd eingin sjálvfylgja og lærdómurin fekst til vega við lívinum sum innsatsi.

Setningur hennara riggar ikki uttan læraran. Børnini eru har, blýantarnar og bøkurnar kunnu vit útvega. Men tann góði lærarin, sum kann samantvinna alt hetta, er eingin sjálvfylgja. Tað eiga vit at hava í huga, bæði í okkara dagliga starvi og tá samfelagið definerar og umdifinerar tykkara leiklut.

Tveir kveiktir sum kveiktu

Í byrjanini nevndi eg stutt stutt háskúlan og Føgrulíð, ið eg skeiti yvirá, hvørja ferð eg taki tann longra túrin eftir gamla Leirvíksvegnum. Har yviri virkaðu tveir, sum vóru kveiktir til at kveikja. Símun av Skarði og Rasmus Rasmussen. Neyvan er bygd í Føroyum, sum teirra skúlaskapur ikki hevur havt stóran týdning fyri.

Eitt dømi um teirra kveiking er Jacob Hansen, sum fekk skaldarnavnið Finnur hin lítli og í Gøtu bleiv nevndur Havna Jákup. Og eg fari at enda gestarøðuna við søguni um hendan mannin.

Jacob Hansen er føddur 8. september 1881 í Pætursstovu í Havn.

Jákup bleiv móðurloysingur trý ára gamal, og seks ára gamal fór hann til Kirkjubøar og vaks til Heima á Garði hjá Jóannes Paturssoni. Tað sigst, at Dia, pápi hansara, skal hava sagt, at tað vóru tyngstu spor, hann hevði gingið, tá hann fór um Reynsmúla leiðandi sín elsta son.

Jákup bleiv eins og pápin træsmiðjur. Í 1906 fer Jákup norð á Háskúla í Føgrulíð helst fyri at smíða, men verður so partur av háskúlaflokkinum har í tveir fylgjandi vetrar.

Um somu tíð, sum Jákup er á Háskúlanum verður farið undir at geva út Ungu Føroyar, og her slapp hann upp í part sum skald. Hann yrkir tey árini, hann er á Háskúlanum yrkingar í blaðnum, sum eru fólkaogn í dag.

Tá eg verði stórur og Góða mamma eg vil sova eru helst kendastu barnayrkingar hjá Jákupi, Fagurt ert tú, fosturlandið er kend tjóðskaparyrking og Nú vakni øll úr svøvni glað man vera ein av mest sungnu morgunsálmum vit eiga á føroyskum.

Jákup er við í niðurtøkuni í Føgrulíð og uppafturbyggingini í Havn.

Í 1913 koma boð úr Gøtu eftir Jákupi. Símun Pauli Konoy ella Gamla lærara, sum eisini var íðið háskúlafólk, hevur tørv á dugnaligum handverkara.

Í Gøtu rennur saman millum Jákup og Elspu Katrinu av Húsgarði, og tey giftast í 1916. Sama ár flyta tey inn í nýbygd hús beint omanfyri stóra fjósið, sum nú er betur kent sum innandurapallur á G!. Hetta eru samstundis fyrstu av mongum húsum Jákup bygdi í Gøtu.

Lagnan hjá Jákupi varð hørð, tí longu í 1932 doyr konan, ið hevði veikt hjarta, og 10 ár seinni doyr einkardótturin av tuberklum. Sostatt upplivdi Havna-Jákup, sum hann varð nevndur í Gøtu, at missa móður, konu og dóttir.

Havna-Jákup arbeiðir øll síni virkisár sum húsasmiður í Gøtu. Hann hevði smiðju í Syðrugøtu og mong eru húsini, hann hevur smíða, og hann er eisini við til at byggja Klaksvíkar sjúkrahús, Skipasmiðjuna á Skála og Mikladals kirkju.

Hóast Havna-Jákup hevði eina tunga lagnu og annars var spakførur maður, so legði hann nógv eftir seg. Skaldskap og handverk tíðina í Føgrulíð og í Havn og húsasmíð tíðina í Gøtu.

Søgan um Jacob Hansen sigur frá einum persóni, sum hóast trupla byrjan í lívinum, trong kor og fleiri bakkøst av teimum heilt stóru, megnaði at fáa væl burturúr lívinum. Søgan er eisini eitt føroyskt dømi um týdningin kveikjandi lærarar og umhvørvi hava fyri sosialu og fakligu menningina hjá einstaklingi og landi. Ikki bara tá, men sanniliga eisini í dag. Nógv børn av stórar avbjóðingar. Eisini í dag. Men eitt barn, ein lærari, ein blýandur og ein bók kunnu broyta heimin. Eisini hjá teimum.

Komandi ár fara 700 føroyskir næmingar í føroyska fólkaskúlan á fyrsta sinni. Har skulu tey vera 198 dagar um árið komandi 9 árini. Hvørji eru tey so um 9 ár? Hvørji ynskja vit, at tey skulu vera? Og hvussu fáa vit tey har til? Tað avgera tit meira enn nakar annar. Tað er ikki lætt, men tað er júst tí vit hava tykkum lærarar. Heimsins týdningarmesta starvsfólkahóp.

Takk fyri og enn einaferð takk fyri innbjóðingina og framhaldandi góðan aðalfund!

Comments

Popular posts from this blog

Ein føroysk dystopi

  Í summar kom út bókin Dreymsótt eftir Rakel Helmsdal, og lat tað vera sagt alt fyri eitt, at tað var ein fragd at lesa skaldsøguna . Dreymsótt er ein óunnilig  frásøgn úr framtíðini, ein sokallað dystopi ella marruskaldsøga. Í onkrum av heimsins pørtum er bókin kanska meira veruleikakend enn í øðrum, men í Føroyum eru hendingarnar tíbetur dystopiskar enn.   Evnini, sum høvundurin viðger, eru, eins og vanligt er í slíkum skaldsøgum, í stóran mun politiskt tengd. Ein forsøgn um, hvat kann hendan, um vit halda fram sum nú, og harvið ein harður kritikkur av dagsins samfelag.   Tráanin eftir óavmarkaðum valdi, møguleikarnir tøknin gevur slíkari tráan og langtíðaravleiðingarnar, ið maktgirnd hevur fyri fólk og samfelag, eru millum hesi evni. Frælsi mótvegis ófrælsi er gjøgnumgangandi temað í bókini. Bókin tekur støði í dagsins avbjóðingum og spurningum og málar eina døkka framtíð, um vit kritikkleyst góðtaka tíðarinnar rák.   Tá tú lesur eina slíka spenningsskaldsøgu   úr enda

Ein væleydnað debut

Fyri sløkum ári síðan kom út fyrsta skaldsøgan eftir Jón Thorsteinsson. Skaldsøgan nevnist Tám, og talan er um eina áhugaverda og væleydnaða debut, sum eg vóni hevur givið høvundanum hug at skriva fleiri. Áður hevur Jón skrivað stuttsøgusøvnini Søgur úr býnum og Hult og dult við áhugaverdum og góðum stuttsøgum. Skaldsøgan er søgan um Bartal og Anju, sum  finna saman. Vit fylgja tveimum paralellum søgugongdum, og skapa hesar spenningin í søguni. Bygnaðurin er greiður, og sum lesari villist tú ongantíð.  Bókin Tám er ein realistisk samtíðarskaldsøga, sum fer fram í Tórshavn. Temað er trúfesti og fals millum vinir, millum ættarlið, millum kyn og millum samfelag og einstakling. Skaldsøgan lýsir og viðger nútíðarrák í føroyska samfelagnum. Bústaðartrupulleikin, rúsevnishandil, politiskt spinn, útlendsk arbeiðsmegi, hjúnarskilnaður, mentanarmunir og støðan sum einligur forsyrgjari eru millum evnini. Høvuðsleikararnir liva eitt vanligt lív í høvuðsstaðnum, og í teirra gerandisdag er

Ódnartøk í Kongshøll

Fyrr í dag var úrslitið av verkætlanini Ravnur lagt fram, og úrslitið er einastandandi. Hetta er ein sonn stórhending í føroyskari málmenning. Eftir tiltakið var boðið til ein lættari bita, og øll tóktust samd um úrslitið av verkætlanini, og at nú er at liggja á takinum og taka næsta stigið, og skipa føroyska máltøkni í eina eind ella samstarv, ið er áhaldandi og varandi. Eldsálin handan hetta frambrotið eins og frambrotið við føroysku taldutaluni í síni tíð, leiðarin á Sjóndeplinum, Karin Kass, beyð vælkomin, áðrenn landsstýrismaðurin í mentamálum, Jenis av Rana, fekk orðið. Hann legði ikki fingrarnar í millum, tá hann umrøddi týdningin av málmenning okkara og máltøkni. Um stig nú verða tikin í Mentamálaráðnum til víðari menning ella ikki, nevndi hann tó einki ítøkiligt um. Eftir Jenis var sjálv framløgan av verkætlanini. Fyrstur var Peter Juel Henrichsen, verkætlanarleiðari, ið greiddi frá alment um talukennarar og tilgongdina í hesi verkætlanini. Peter Juel er útbúgvin innan bæð