Skip to main content

Guðrun Gaard: Rasmus á Háskúlanum

Júst í dag eru 150 ár síðan Rasmus Rasmussen varð føddur við Kirkjar í Miðvági. Hann var borin til garðin Norðuri í Stovu, men lív hansara lagaði seg øðrvísi, og Rasmus bleiv í staðin ein av slóðbrótarunum í føroyskum mentanar- og samfelagslívi. Í bókini Rasmus á Háskúlanum, sum kom út á Ólavsøku, hevur Guðrun Gaard savnað mangt og hvat forvitnisligt og lagt tað fram á ein lættan og áhugaverdan hátt. 

Ævisøgurnar blíva alsamt fleiri í føroysku bókarúgvuni, og tað er at gleðast um. Okkara felags søga og menning er týdningarmikil at kenna og hava virðing fyri, tí einki kemur av ongum, og at fortelja søguna gjøgnum lívið hjá fólki, ið onkursvegna hava skarað framúr og flutt okkara land fram á leið er forkunnugt og spennandi.

Øll ættarlið hava síni stríð, og bara eftirtíðin kann meta um úrslitið. Søgan um Rasmus á Háskúlanum er ein framúr góð søga um ein mann, sum tók á seg so mangt stríðið. Bæði privat, hugsjónarliga og yrkisliga. Hann upplivdi at missa trý børn og konuna; hann valdi Háskúlan fram um garðin Norðuri í Stovu, ið hann var borin til; hann skrivaði fyrstu føroysku skaldsøguna; fyrstu floruna, og vit kundu hildið áfram, tí avrikslistin er langur.

Í arbeiðinum við bókini um Ramus hevur Guðrun Gaard verið víða í virðis- og rúgvumiklum tilfari. Prentaðum sum óprentaðum. Hon hevur sett hetta saman saman í eina heild, so vit lesarar á teimum gott 250 síðunum lætt og ómakaleyst kunnu fáa søguna um hendan fakliga úrmælingin og heimsspekingin, ið velti upp úr nýggjum har einki var frammanundan. Aftast í bókini eru hent yvirlit yvir verk hansara og keldur høvundans.

Bókin er bygd upp í pørtum, sum lýsa ymisk tríðarskeið og evni. Bæði kronologiskt og tematiskt. Fyrstu hundrað síðurnar eru ein almenn ævisøga í tíðarrøð, har uppvøkstur, familja, skúlagongd og háskúlin eru karmurin. Hetta er eftir mínum tykki tann mest spennandi parturin. Síðani koma tematisku partarnir um ávíkavist plantufrøðingin, skaldið, skrivaran og politikaran Rasmus.

Sum lesari, so væntar man, at ein ævisøga fer fram í tíðarrøð. Hinvegin tá ein so fjøltáttaður persónur sum Rasmus skal lýsast, so er kanska trupult at samanflætta allar træðrirnar í somu kronologisku frásøgn. Hetta er eitt val, sum høvundurin hevur gjørt, og eg haldi ikki tað bilar, tí á teimum fyrstu stórthundrað síðunum hevur Guðrun lagt ein somikið góðan botn, at lesarin sjálvur megnar at flætta ymisku træðrirnar saman. Í endanum á bókini er eisini ein hugleiðing, har høvundurin tekur samanum undir hóskandi yvirskriftini Mannasøgan hevur mangar tættir.

Bókin Rasmus á Háskúlanum eftir Guðrun Gaard er ein góð, upplýsandi og kveikjandi ævisøga, um ein persón, sum við virki sínum fekk so ómetaligan týdning fyri menning av og trivnaðin í føroyska samfelagnum.

Comments


  1. Eg var spentur uppá at lesa hesa bók, tí Rasmus á Háskúlanum varð í barnaheimi mínum umtalaður við størstu virðing sum klókur og arbeiðssamur maður. Ein maður, sum saman við Símuni av Skarði útrættaði nógv fyri Føroya land. Rationalisturin og romantikarin.

    Bókin er vælskrivað og ikki ov long. Eg las hana út í eitt.

    Pápin fortaldi ofta søguna, sum hann hevði frá Rasmusi sjálvum, táið Marius Kristensen bað Rasmus skriva stíl á føroyskum, og Rasmus bar seg undan, tí hann dugdi ikki. "Tað skal eg læra teg," svaraði M. Kristensen, og so bleiv.

    Abbi mín í Skálavík gekk á Askov nøkur ár eftir Rasmus og kendi lærararnar har. Teir vóru allir úrmælingar, og onkur bleiv undirvisingarministari seinni.

    Askov var eitt mentanarligt feitilendi, sum gav nógv, eitt nú Føroya fólkaháskúla.

    Ps. Táið Charlotte Langkilde skrivaði bókina um langabba sín Amtman Dahlerup - eina stak góða bók - stigu setursfólk fram og kolldømdu bókina, tí ein kann ikki skriva um langabba sín. Tað var einki uttan slutur og vrevl.

    Bokin hjá Langkilde er ein sannur gripur, og tað er bókin hjá Guðruni Gaard eisini. Rithøvundurin er abbadóttir Rasmus, og tað er einki problem, táið man veit tað.

    Pss. Annars haldi eg, at "Sær er siður á landi", endurminningarnar hjá Rasmusi, er nakað av tí allarbesta, sum vit eiga á føroyskum. Guðrum hevur eina góða frágreiðing um, hvussu tann bókin bleiv til.
    jd

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ein føroysk dystopi

  Í summar kom út bókin Dreymsótt eftir Rakel Helmsdal, og lat tað vera sagt alt fyri eitt, at tað var ein fragd at lesa skaldsøguna . Dreymsótt er ein óunnilig  frásøgn úr framtíðini, ein sokallað dystopi ella marruskaldsøga. Í onkrum av heimsins pørtum er bókin kanska meira veruleikakend enn í øðrum, men í Føroyum eru hendingarnar tíbetur dystopiskar enn.   Evnini, sum høvundurin viðger, eru, eins og vanligt er í slíkum skaldsøgum, í stóran mun politiskt tengd. Ein forsøgn um, hvat kann hendan, um vit halda fram sum nú, og harvið ein harður kritikkur av dagsins samfelag.   Tráanin eftir óavmarkaðum valdi, møguleikarnir tøknin gevur slíkari tráan og langtíðaravleiðingarnar, ið maktgirnd hevur fyri fólk og samfelag, eru millum hesi evni. Frælsi mótvegis ófrælsi er gjøgnumgangandi temað í bókini. Bókin tekur støði í dagsins avbjóðingum og spurningum og málar eina døkka framtíð, um vit kritikkleyst góðtaka tíðarinnar rák.   Tá tú lesur eina slíka spenn...

Føroyskt er eisini eitt fremmandamál

At lata sum um føroyskt er lætt hjá øðrum at læra, og at arbeiðsplássið, makin ella kommunali kvøldskúlin einsamøll loysa avbjóðingina, er naivt og kostar dýrt. Bæði her og nú fyri einstaklingin, sum hevur valt sær Føroyar sum sítt heim, og í longri høpi fyri samfelagið, sum gjarna skal inkludera og fáa gagn av teimum førleikum og møguleikum, ið hvør einstakur av okkum í breiðastu merking hevur. Hyggja vit í t.d. byggivinnuna, flakavirkisvinnuna og ferðavinnuna, so liggur parturin ikki eftir hjá teimum, sum hava eina aðra málsliga bakgrund enn ta føroysku. Tey eru mestur eisini Føroya fólk – ella hvussu?

Lykkenborg

Leikurin Lykkenborg er ein perla, sum við beinraknari kompositión og í hárfínari javnvág fær drigið áskoðaran inn í eina verð, sum er trúlig og ótrúlig samstundis. Smáu brotini byggja søguna upp petti fyri petti, eins og Lykkenborg varð bygd. Afturvendandi temuni minna okkum á, at alt er ikki ein bein strika, men kemur aftur og aftur í ymiskum skapum. Heilt frá skúlastovuni til lidnu borgina, frá innastu kenslunum til ráastu hendingarnar á Rødbygård. Leikurin og samleikurin syrgja fyri, at vit ongantíð missa tráðin og alla tíðina eru fangað í søguni. Fjølbroytta ljóðmyndin, einfalda og tó djúpa pallmyndin skapa saman við leitandi og ófrættakenda ljósspælinum karmar, sum undirbyggja og styrkja søguna uttan at yvirtaka ella doyva leikin. Fyri nøkrum vikum síðani visti eg einki um Lykkenborg . Einki um Pól Johannus, lítið og einki um Rødbygaard og als einki um sálarstøðuna og hugsunarháttin hjá einum ‘serskølti’ fyri 80 árum síðan. Eftir at hava sæð leikin Lykkenborg í Listastovuni í...